Några dagar efter hemkomst från resan till Göteborg sitter jag och funderar över vistelsen. Jag brukar älska att besöka den staden just för den vänlighet som man normalt bemöts av. Man brukar känna att turister är välkomna till staden.
Den här gången var det precis tvärtom. Personalen på Liseberg såg med något enstaka undantag ut som att man har Sveriges tråkigaste jobb. Man möttes av idel sura miner av den unga personalen som man tycker borde vara jätteglada för att de fått ett sommarjobb. Personalen på hotellet hade nästan samma buttra tonläge och detsamma gällde personalen i affärerna i Nordstan. När man sedan får världens utskällning för att man står på fel ställe i en butik som sålde dataspel då blev det bara för mycket. Utskällningen kom dock inte från personalen utan från en annan kund som pratade bred göteborgsdialekt.
Tyvärr så var det riktigt skönt att lämna staden den här gången. Taskigt bemötande av servicepersonal får man nog av ändå här i Västerås.
Desto gladare blev jag i helgen då det stod ett besök till Kristinehamn på schemat. Jag var och besökte min gode vän Uffe som driver stadens bowlinghall. Han visade mig grunderna i klotborrning och klotrenovering medan jag visade honom hur analysprogrammet Dartfish fungerar.
När man var ute och handlade i Kristinehamn så var det en helt annan attityd som man möttes av än i Göteborg. Idel glada leenden och personal som mer än gärna hjälpte till för att man skulle trivas som kund. Det var med ett stort leende som man satte sig i bilen för att återvända hem till Västerås.
Tänk om servicemänniskor kunde lära sig att det är de pengar som jag som kund spenderar i affären som sedan blir deras lön. Behandlar man mig som kund bra spenderar jag mer pengar i butiken medan jag konsekvent bojkottar butiker med sur och ohjälpsam personal. Så ett gott råd till er som vill bli vänligt bemötta. Åk till Värmland och undvik Göteborg det mår alla bättre av.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar